lørdag 18. oktober 2014

Ajvar - Aubergine-og paprikarøre

Nydelig grønnsaksrøre som kan brukes som tilbehør til bl a grillmat. Også kjempegod både som pålegg og dip

1 stor aubergine
3 store røde paprika
Salt og pepper
1-2 finhakket fedd m hvitløk
Saft av en sitron
1 dl olivenolje

Stek aubergin og parika i ovnen på 250 grader i ca 30 min
De skal falle sammen og få svarte blemmer i skallet
Legg dem i en bolle og dekk til m plast
La stå i 10-15 min til det er lett å dra av skinnet
Fjern stilker, skinn og frø
Mos eller finhakk ( gjerne i kjøkkenmaskin)
Tilsett resten av ingrediensene og bland til du har ei silkemyk røre
Avkjøl og ha på tett glass
Holder seg i kjøleskapet i minst ei uke

1 kommentar:

  1. Tusen takk for oppskrift! Fikk øyene opp før ajvar først i desember, og lurte på hvordan man laget det :D Nå vet jeg hvor jeg skal gå når jeg har fått kjøpt inn paprika og aubergine :D x

    SvarSlett